Disco King Mario

Pinterest

Hip-Hop valt eigenlijk moeilijk te definiëren één der grondleggers had aanvankelijk bepaald dat het gekarakteriseerd wordt door vier elementen nl. b-boying, mc-ing, graffiti en dj-ing (later zou hij nog een vijfde element toevoegen: knowledge, culture, overstanding). Probleem met al die elementen is dat ze op mogelijke uitzondering van b-boying na niet uniek zijn aan Hip-Hop. De kenners lijken er min of meer uit te zijn wanneer en hoe Hip-Hop ontstaan is, maar in werkelijkheid is die kwestie complexer dan hij lijkt.

Hip-Hop zou geboren zijn op 11 augustus 1973 toen DJ Kool Herc de breaks (drumsolo´s) van platen minutenlang achter elkaar begon te draaien om de dansers extra veel ʽblessuretijdʼ te verschaffen. Probleem met betreffende datering is dat op dat moment minstens twee andere elementen van Hip-Hop al in existentie waren. De graffiti scene groeide en bloeide reeds. Sterker nog, DJ Kool Herc himself was een graffiti artiest. De moderne variant van graffiti was zelfs niet eens ontstaan in New York, maar in Philadelphia eind jaren ´60.

Hip-Hop en rappen worden tegenwoordig onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar zelfs het rappen is niet uitgevonden door de Hip-Hopscene, maar door disco-dj´s uit Harlem. Daaraan toevoegend, ondanks dat het grote publiek het verschil niet weet tussen Hip-Hop en rap kan Hip-Hop niet met rap vereenzelvigd worden. Er zijn immers Hip-Hop nummers waarin niet gerapt wordt. Omgekeerd zijn er genoeg rapplaten die niet voortkomen uit de Hip-Hopcultuur.

Je kunt je ook afvragen, als Hip-Hop vier elementen kent, waarom is dan niet de eerste graffiti artiest uit Philadelphia de grondlegger van Hip-Hop? Of waarom niet de eerste rappende disco-dj uit Harlem? DJ Hollywood is de uitvinder van het rappen zoals we het nu kennen. Gezien de prominentie die het rappen momenteel inneemt in Hip-Hop zou hij vanuit die insteek gezien kunnen worden als de grondlegger. In plaats daarvan is hij lange tijd juist over het hoofd gezien door historici.

Betoogd zou kunnen worden dat Hip-Hop niet geboren werd op het moment dat één van de verschillende elementen geschapen werd, maar op het moment dat de verschillende elementen samen kwamen. Probleem met die definitie is weer dat de verschillende elementen van Hip-Hop die medio jaren ´70 integreerden en daarmee de ondergang inluidden van de jeugdbendecultuur van de Bronx heden ten dage weer uit elkaar gegroeid zijn. Turntablists (dj´s), breakdancers, graffiti artiesten en rappers opereren allen in hun eigen gescheiden wereld en zijn sterren en hun eigen universum. Wat hebben DJ Q-Bert, The Ruggeds, Banksy en Drake nog gemeen?

In ieder geval, toen de verschillende elementen samen kwamen in de Bronx medio jaren ´70 was niet de rapper maar de dj koning. Rappers waren bijzaak. De dj´s bevorderden een competitieve sfeer die ervoor zorgde dat de verschillende elementen artistiek op een hoger niveau kwamen te staan waardoor ze uiteindelijk de wereld konden veroveren.

Drie van de belangrijkste dj´s die de atmosfeer hebben gecreëerd om de verschillende elementen onder één dak te krijgen is alle eer toebedeeld die ze toekomt. Maar er blijkt er nog één te zijn die tot recentelijk door de historici over het hoofd is gezien. Naast DJ Kool Herc, Afrika Bambaataa en Grandmaster Flash was er ook Disco King Mario: de eerste koning van de Hip-Hop.

Disco King Mario heeft nooit een plaat uitgebracht of artiesten geproduceerd. Maar in het epoque dat Hip-Hop slechts live werd opgediend heerste DJ King Mario als een monarch met zijn crew Chuck Chuck City. Als zijn naam op een flyer stond dan trok het mensen eensgelijk een pot stroop mieren trekt. Net als Bambaataa was hij een voormalig lid van de beruchte bende the Black Spades en vond zichzelf opnieuw uit als dj. Sterker nog, de grote Afrika Bambaataa begon zijn carrière als assistent van Disco King Mario. Tevens leende Afrika Bambaataa de apparatuur van Disco King Mario voor zijn eerste onafhankelijke optreden als dj. De eerste battle in Hip-Hop vond plaats in 1976 tussen Disco King Mario en Afrika Bambaataa. Disco King Mario had ook zijn eigen dans, the snake, die hij tot groot enthousiasme van het vrouwelijke deel van het publiek uitvoerde tijdens optredens.

Disco King Mario was Hip-Hop´s eerste impresario. Hij maakte veelvuldig gebruik van het gebouw van Junior High School 123 om feesten te organiseren. Op die feesten kreeg menig Hip-Hop act van Mario een podium om zichzelf te profileren, o.a. de beroemde DJ Jazzy Jay. Dat maakt Junior High School 123 the original place to be (1, 2, 3 in the place to be!). Anderzijds, zonder toestemming van ex-gangbangers Disco King Mario of Afrika Bambaataa mocht je simpelweg niet optreden in de ganse Southeast Bronx.

In tegenstelling tot de andere grondleggers van Hip-Hop uit de Bronx heeft de op 1 juli 1994 getransisteerde DJ King Mario nooit van internationale naam en faam mogen genieten. Hoewel één der primaire makelaars achter draaitafels die de verschillende artistieke krachtenvelden die Hip-Hop rijk is wist te mixen. Het verhaal van Disco King Mario laat eens te meer zien hoe moeilijk Hip-Hop te definiëren valt. Zo zouden de grondleggers van Hip-Hop op voet van oorlog hebben gestaan met de disco scene, maar blijkt dat één der grondleggers het woord disco in zijn naam te hebben gehad. En niet voor niets, want Disco King Mario draaide vooral up-tempo disco. Of wacht, misschien is dat juist de reden voor zijn verbanning uit de geschiedenisboeken.

DJEHUTI-ANKH-KHERU

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
This entry was posted in The Grapevine Publications. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *